تاسیسات الکتریکی

انواع قرائت کنتور

انواع قرائت کنتور
1– قرائت کنتور برق به روش HANDHELD   انواع قرائت کنتور
در روش HANDHELD , مأمور قرائت با مراجعه به درب منازل , می بایست کنتور را رویت و ارقام کنتور را در دستگاه HANDHELD وارد نماید و یا توسط یک سیم رابط آن را به کنتور وصل کرده و اطلاعات کنتور را بر اساس یک پروتکل دریافت می کند. . این روش متداول ترین روشی است که اکنون در تمام شرکت های توزیع برق بکار می رود . از اشکالات این روش می توان به موارد ذیل اشاره کرد :
– امکان خطای نیروی انسانی در ثبت اطلاعات قرائت کنتور به صورت سهوی و یا عمدی
– بسته بودن درب منازل هنگام مراجه مأمور و یا عدم اجازه ورود به مأمور قرائت به داخل منازل توسط صاحبان منازل و یا اماکن تجاری و صنعتی.
– امکان سوء استفاده و تبانی با مأمور قرائت بخصوص برای مشترکان با مصارف بالا و سنگین
– دادن بهانه به افراد خلافکار تحت پوشش مأمور قرائت و ورود به منازل و ایجاد مزاحمت و یا تعرض به مال و ناموس مردم.
– طولانی بودن مدت قرائت هر دوره ( 2 ماه یکبار برای مشترکان عادی و ماهی یکبار برای مشترکان دیماندی )
– طولانی بودن پروسه قرائت تا صدور صورتحساب و توزیع آن و نیز وصول صورتحساب ها.
– هزینه های سنگین خرید و تهیه دستگاه های HAND HELD و نیز هزینه های دستمزد مأموران قرائت , مشکلات جذب نیروی انسانی , مدیریت نیروی انسانی و . . ..
– مشکلات قرائت کنتورهائی که در مناطق دور افتاده نصب شده اند, مانند روستاها , کارخانجات که به دلیل نامناسب بودن جاده و بدی آب و هوا به سادگی قابل دسترسی نیست.
– عدم امکان قرائت چندین کنتور در یک زمان
– عدم وجود امکان تبادل اطلاعات بین کنتور و دستگاه HAND HELD
2 – قرائت کنتور برق به روش WIRE LESS برد کوتاه
در این روش ، قرائت کنتور برق بدون نیاز به رویت مستقیم کنتور انجام می شود. در روش wire less اطلاعات کنتور برق توسط یک فرستنده که در درون آن تعبیه شده است و برد آن حدود 10 تا 15 متر می باشد ، ارسال می گردد و این اطلاعات توسط گیرنده ای که در یک وسیله نقلیه جاسازی شده است دریافت می شود. وسیله نقلیه بایستی با سرعت کم از درون خیابان ها، کوچه ها و معابر حرکت کند تا امکان دریافت اطلاعات کنتورها را دریافت نماید. پس از جمع آوری اطلاعات، داده ها به رایانه صدور صورت حساب منتقل می گردد . این روش دارای اشکالاتی به شرح ذیل است:
– کنتورهای دیجیتال موجود باید مجهز به فرستنده اطلاعات باشند.
– برد فرستنده کنتورها بسیار کم می باشد و در بسیاری از معابر و کوچه ها امکان دریافت اطلاعات توسط گیرنده تعبیه در وسیله نقلیه نیست .
– عدم اطمینان %100 به قرائت انجام شده , بعضی از مواقع دستگاه گیرنده، امواج را بخوبی دریافت نمی کند و باعث ثبت اطلاعات غیر واقعی می شود.
-کمبود وسیله حمل و نقل و هزینه های استهلاک خودرو مخصوص قرائت کنتور.
– این روش نیازمند نیروی انسانی است، حداقل به ازاء هر دستگاه خودرو یک نفر.
– ارتباط یکطرفه اطلاعات از کنتور به گیرنده و بنابراین کنتور از راه دور ، غیر قابل کنترل است.
3 – قرائت کنتور برق به روش PLC
دراین روش , اطلاعات کنتورها توسط یک جمع کننده اطلاعات DCU(Data Concentrate Unite) گرفته شده و با استفاده از مبدلPLC ( Power Line Carrier ) برروی خط برق فشار ضعیفv220 برای ارسال به مرکز جمع آوری داده ها قرار می گیرد. معمولاٌ انتقال داده ها تا رسیدن به یک پست 400v انجام می گردد و پس از آن توسط خط مخابراتی ( تلفن و موبایل. . . توسط مودم معمولی یا GSM ) به مرکز منتقل می گردد . معایب و اشکالات این روش عبارتند از :
1 – هزینه بسیار بالای مبدل و مودم های PLC به ازاء هر کنتور .
2 – انتقال اطلاعات و عبور از یک ترانسv 400 و نیز پست 20kv و یا63kv به دلیل عدم سنکرون کردن امواج الکترومغناطیسی برق، باعث از بین رفتن اطلاعات ارسالی می شود . عبور داده ها از ترانس ها فشار قوی بسیار هزینه بر است.
3 – عدم وجود خط تلفن در تمام ترانس های 400v و یا پست های 20kv .
4 – نیاز به نیروهای آموزش دیده برای سرکشی به پست های توزیع و تخلیه اطلاعات از دستگاه ها و ارسال آن توسط دستگاه مودم به مرکز .
شایان ذکر است که حدود چند سال است که این روش توسط بعضی از شرکت ها مطرح شده ، ولی عملاً در مرحله پایلوت به دلیل مشکلات فنی و نیز بالا بودن هزینه های آن متوقف گردیده است .
4 – قرائت کنتور برق به روش RF امواج رادیویی
دراین روش اطلاعات توسط دستگاه DCU (جمع کننده اطلاعات ) جمع آوری و توسط یک فروستنده RF به صورت امواج رادیویی ارسال می شود . در نقاطی این امواج توسط دستگاه های گیرندهRF , دریافت و توسط مودم و خط مخابراتی به مرکز ارسال می شود . معایب و اشکالات این روش عبارتند از :
– هزینه بالای دستگاه های فرستنده و گیرنده RF
– عدم وجود باند مناسب برای فرکانس رادیویی در تمام نواحی شهری و غیر شهری و محدودیت شرکت مخابرات به ارائه این سرویس ها .
– کیفیت پایین اطلاعات دریافتی به دلیل مشکلات جوی , رطوبت هوا و قطع مداوم خط ارتباطی .
– نیاز به نیروی آموزش دیده جهت سرکشی به نواحی و مراکز گیرنده اطلاعات و ارسال اطلاعات با مودم به مرکز .
– ارتباط یکطرفه تبادل اطلاعات وعدم کنترل کنتورهای برق.
– گرفتن مجوز ارسال امواح رادیویی برای هر کنتور از شرکت مخابرات..
قرائت کنتور برق به روش IRMA ZB (IZB)
شرکت اندیشه کامپیوتر باهمکاری شرکت ایرما مهندسی , بررسی روش های یاد شده قرائت از راه دور کنتورهای برق (AMR) و نیز بررسی معایب و مشکلات آنان و نیز طرح های ترکیبی از آن روش ها توانسته است، سامانه جدیدی به نام IRMA ZB با صرف هزینه های کمتر و در عین حال، به سادگی قابل پیاده سازی است، را ارائه نماید.
روش IZB با استفاده از فن آوری های جدید، اطلاعات کنتور های دیجیتالی را دریافت می کند و به صورت پیامک (SMS) ویادر بستر GPRS آن را به مرکز ( سرور ) ارسال می نماید .
دراین روش برای قرائت بیش از یک کنتور از یک جمع کننده اطلاعات استفاده می گردد . به این ترتیب در مجتمع های مسکونی، تجاری و صنعتی فقط با بکار گیری یک دستگاه IZB می تواند اطلاعات چندین کنتور دیجیتالی برق و یا آب را قرائت و اطلاعات آن ها را به مرکز ارسال نماید . این امر موجب کاهش چشمگیر هزینه ها در بکارگیری دستگاه های IZBخواهد بود.
مزایای بکار گیری روش IRMA ZB (IZB)
– امکان قرائت لحظه ای کنتورهای دیجیتالی برق به صورت، روزانه ، هفتگی و ماهانه و یا هر در هر فاصله زمانی (پریودی) که کارفرما بخواهد. سامانه یاد شده قابل تنظیم و برنامه ریزی می باشد . ( این سامانه می تواند درکنتورهای دیجیتالی آب و گاز نیز کاربرد داشته باشد )
– عدم استفاده از نیروی انسانی و دخالت دستی در امر قرائت کنتور.
– اطمینان کامل از امنیت و صحت اطلاعات دریافتی ناشی از قرائت و جلوگیری از خطا های انسانی.
– قرائت چندین کنتور ( بطورمثال : قرائت کنتورهای یک مجتمع مسکونی در یک زمان بسیار کوتاه ) با استفاده ار یک دستگاه IZB .
– بررسی و کنترل مصرف انرژی در یک مسیر شبکه توزیع و بدست آوردن میزان دقیق مصرف و تلفات انرژی در طول مسیر . ( بحث تلفات انرژی در شبکه های توزیع برق با توجه به دستکاری کنتورها , برق دزدی و. . . . بسیار مهم است و گاهی تلفات فوق به %40 مصرف می رسد . )
– اندازه گیری بار یک پست در ساعات مشخص .
– با توجه به جمع آوری اطلاعات به صورت لحظه ای امکان رعایت مسائل امنیتی ( SECURITY ) در شبکه فراهم خواهد شد.
– امکان تبادل اطلاعات دو طرفه بین مرکز و کنتورهای برق.
– امکان تسریع در صدور صورتحساب مشترکان.
– با توجه به قرائت به صورت روزانه , هفتگی و . . . علاوه بر کنترل مصرف، گرفتن آمار مصرف برق و یا صدور زود هنگام صورت حساب برای مشترکان امکان پذیر است.
– انتقال اطلاعات قرائت کنتورها به صورت اتوماتیک به سامانه مرکزی با دقت و با قبولیت داده ها.
– جلوگیری از هر گونه دستکاری در پلمپ کنتورهای دیجیتال نصب شده در محل .
– امکان استفاده از شبکه ارتباطی مخابرات (تلفن همراه) در تمام نقاط کشور.
– امکان ارسال اطلاعات به صورت پیام کوتاه ( SMS )ویااستفاده از بستر(General Packet Radio Service) GPRS برای ارسال انواع داده ها (تصویر و صدا ) .
– هزینه پایین سخت افزاری در مقایسه با طرح های مشابه ( مانند مبدل های PLC , RF , WIRE LESS و . . . )
– بومی بودن طراحی و ساخت سخت افزاری سامانه IZB و نیز نرم افزارهای مربوطه آن .
– امکان تغییر مسیر ارسال اطلاعات به هرسروری یا مرکز جمع آوری داده ها (Data Server) که به سامانه معرفی می گردد . این کار توسط مدیر (ADMIN) سامانه انجام می شود .
– امکان قطع و وصل برق , خاموش و روشن کردن کنتورها با توجه به بدهی مشترک و یا به هر دلیل دیگر. این عمل بدون حضور مأمور در محل نصب کنتور صورت می گیرد .
– کاربرد IZB در فیدرهای شبکه برق و SWITCH های شبکه.
– امکان تنظیم دستگاه IZBبدون حضور مأمور در محل نصب کنتور (تنظیم از راه دور).
– امکان اعمال تغییرات در تنظیمات کنتور ها در یک زمان کوتاه.
– عدم مراجعه مأمور به درب خانه مشترکان و جلوگیری از ورود افراد به حریم خصوصی مردم این امر موجب بالا رفتن امنیت در جامعه .

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *