تاسیسات الکتریکی

انواع لامپ ها

انواع لامپ ها عنوان مطلبی است که در سایت آموزش تابلو برق گذاشته می شود.شما در این متن (انواع لامپ ها) با لامپ هایی که کاربرد زیادی در تاسیسات الکتریکی دارند آشنا می شوید.که در زیر به توضیحاتی در این مورد پرداخته شده است.انواع لامپ ها
لامپ های التهابی – رشته ای
اینها همان لامپ های رشته ای هستند که ده ها سال است مورد استفاده قرار میگیرند و در هر مغازه ای یافت میشوند. نور لامپهای رشته ای گرم و یکنواخت است و شباهت زیادی به نور طبیعی دارد. به دست آوردن میزان نور متفاوت به سادگی توسط تغییر نیروی برق (وات) امکان پذیر است.
حباب لامپهای التهابی در اندازه ها و شکلهای مختلف تولید میشود. حبابهای سفید رنگ علاوه بر ملایم کردن نور، در زمان مطالعه مانع ناراحتی چشم میشوند و حبابهای رنگین، در موارد متنوعی از جشنها و نورپردازی حیاط گرفته تا استفاده از تاریکخانه چاپ عکس و چراغ خواب مورد استفاده قرار میگیرد.
از آنجایی که رشته نازک درون لامپ- به خصوص در انواع کم نور تر آن- به سادگی گسیخته میشود لامپهای التهابی ضد لرزش، انتخاب مناسبی برای مکانهایی هستند که چراغ یا لوستر در اثر سر و صدای محیط یا حتا راه رفتن سامنان طبقات فوقانی، مدام در حال لرزش است. این لرزش ممکن است به نظر خفیف باشد اما عمر لامپ را کوتاه میکند.
لامپ فلورسنت
هرچند نور لامپهای فلورسنت (Fluorescent) به اندازه نور لامپهای التهابی خالص و خودمانی نیست، اما نوری حقیقی به شمار میرود. این لامپها از نوع رشته ای گران تر هستند اما عمر بسیار طولانی تری داشته و انرژی بسیار کمتری مصرف میکنند.
در واقع، لامپهای فلورسنت به صرفه جویی بسیار کمک میکنند زیرا تا حدود ? سال عمر میکنند. این عمر طولانی دلیل خوبی برای نصب آنها در مکانهایی است که دسترسی به آن مشکل است. این لامپها علاوه بر اشکال استوانه ای و حلقه ای، به شکل لامپ یچی نیز ساخته شده اند که استفاده از آنها را در هر شرایطی امکان پذیر کرده است.
لامپ هالوژن
این لامپها، از تازه ترین انواع لامپ هستند و با نور سفید و مواج خود، رنگهای موجود در اتاق را تقویت میکنند. در حال حاضر قیمت این لامپها به نسبت زمان اولین تولید در اوایل دهه ?? بسیار کمتر شده استو بسیار بیشتر مورد استفاده قرار میگیرد. این لامپها طوری طراحی شده اند که عمری طولانی داشته باشند، اما وجود متغیرهایی چون چربی دست (هنگام بستن لامپ)، چربیهای موجود در هوا و ذرات گرد و غبار، میتوانند عمر آنها را به طور قابل توجهی کاهش دهند.
برای طولانی کردن عمر لامپ هالوژن، هنگام خارج کردن لامپ نو از بسته بندی و نصب آن از دستکش پلاستیکی یا کیسه فریزر استفاده کنید. از لمس آنها با دست خودداری کنید زیرا چربی دست، حتا به مقدار کم، عمر لامپ را کم میکند.
در ضمن این لامپها را به طور مرتب با یک گردگیر تمیز از جنس پر یا انواع مشابه آن، گردگیری نمایید. این کار را تنها در زمانی که لامپها خاموش و کاملا سرد هستند انجام دهید. به یاد داشته باشید که لامپ هالوژن روشن بسیار داغ میشود، قبل از لمس آن از سرد بودن آن مطمئن شوید.
لامپ زینان
لامپ زینان (Xenon)، برای نورپردازی در گوشه و کنار و یا در زیر کابینتها مناسب است زیرا دارای نوری سفید و خالص است. این لامپها درواقع نوعی لامپ هالوژن هستند اما از انواع معمول آن کمتر داغ میشوند و انرژی کمتری مصرف میکنند.
لامپهای لوله ای
لامپهای لوله ای به شکل شمعهای بلند هستند و برای نورپردازی تابلو و همچنین روشن کردن ورقه های نت نوازندگان به کار میروند.
لامپ شمعی
این لامپها که به شکل ساده شده شعله شمع ساخته میشوند، معمولا از نوع التهابی هستند و به خاطر شکل خاص و کم مصرف بودن، در چلچراغها ، زیر پوشش های کوچک، و بر روی پایه های فانتزیبه کار میروند. لامپهای شمعی در دو شکل کلی سفید و شفاف تولید شده و بدون پوشش یا آباژور هم به کار میروند.
لامپهای انعکاسی یا جیوه ای
این لامپها با داشتن یک لایه جیوه در یک طرف، برای استفاده در چراغهای سقفی و دیواری مناسب هستند و در جهت خاصی نورافشانی میکنند.
لامپهای کریپتون
لامپ کریپتون (Krypton از لامپهای معمولی بسیار پر نورتر است و معمولا در فلش دوربینهای عکاسی و چراغهای اتوموبیل به کار برده میشود. استفاده خانگی از این لامپها نیز کم کم رواج یافته است.
لامپ های مهتابی
لامپ های مهتابی فشرده در کنار محاسن متعدد می توانند خطرناک هم باشند حقایقی از لا مپ های کم مصرف امروزه کاربرد لامپ های فلوئورسنت در منازل و فروشگاه ها مورد اقبال فراوانی قرار گرفته واستفاده از آن در اشکال مختلف مرسوم شده است. در مقایسه با لامپ های رشته ای، دلیل عمده مصرف لامپ های مهتابی علاوه بر داشتن ویژگی نور سفید و تولید گرمای به مراتب کمتر، انرژی کمتری است که مصرف می کنند؛ در واقع امروزه مصرف کنندگان به مقوله مصرف انرژی و بهای آن بیشتر اهمیت می دهند و هزینه های انرژی جایگاه ویژه ای در فهرست هزینه های مصرف کنندگان یافته است.
استفاده از لامپ های مهتابی بخصوص نسل جدیدشان که به لامپ های مهتابی فشرده معروفند، نزدیک به دو سوم کاهش در مصرف انرژی روشنایی را به همراه دارد و این مساله ای است که بخصوص خانوارها از آن چشمپوشی نمی کنند. با همه این اوصاف، لامپ های فلوئورسنت بی خطر هم نیستند. البته این موضوع با توجه به محاسن آن کمتر مورد توجه قرار گرفته است. جالب اینجاست که خطرزایی یا عیب لامپ های مهتابی به واسطه یکی از مزیت هایش است که به ساختار آن مربوط می شود!
حباب لامپ های فلوئورسنت فشرده یا همان مهتابی های کم مصرف خودمان حاوی مقادیر اندکی جیوه است. در نتیجه نمی توانیم بدون خطر بالقوه از تماس با آنها چشمپوشی کنیم.لامپ ها همواره می شکنند اما چرا شکستن یک لامپ فشرده در برخی کشورهای پیشرفته در خانه باعث می شود اداره حفاظت محیط زیست صاحبخانه را به یک مامور رفع آلودگی ارجاع کند؟ جواب در نوع لامپ شکسته شده مهتابی و محتویات حباب قرار دارد. لامپ های مهتابی فشرده همانند لامپ های مهتابی لوله ای شکل اولیه، حاوی مقادیر کمی جیوه در حدود 5 میلی گرم هستند و جیوه برای قابلیت ساطع کردن و تشعشع نور در یک لامپ مهتابی ضروری است. هر چند جیوه به سیماب و رنگ نقره ای معروف است ولی تاثیرش در لامپ های مهتابی در بروز نور سفید است. این فلز سنگین که در دمای متعارف به حالت مایع است، بسیار لغزنده بوده و در اثر ریختن به شکل گوی های بسیار ریز پخش شده و به سختی جمع آوری می شود و علاوه بر این، به واسطه داشتن بخارات سمی از موادی به شمار می رود که حتی در محیط های آزمایشگاهی با احتیاط به کار برده می شود. سمیت بالای جیوه یکی از دغدغه های سلامت عمومی و محیط زیست به شمار می رود و بویژه برای مغز جنین و کودکان مضر است. به همین دلیل مقامات رسمی استفاده از آن را در کاربردهایی نظیر دماسنج ها گرفته تا خودرو و کلیدهای ترموستات مختصر یا مردود کرده اند (مثلا یک کلید ترموستات که هنوز در بسیاری منازل معمول است، حاوی 3 هزار میلی گرم جیوه معادل 600 لامپ مهتابی است.)
مشکل با شکستن لامپ شروع می شود. جیوه به صورت بخار رها شده و می تواند استنشاق شود یا به صورت پودر ریز داخل فرش و سایر منسوجات جای بگیرد. در ژورنال سالانه پزشکی آمریکا در سال 1990 به یک مورد سمیت جیوه ای ناشی از لامپ های مهتابی استناد شده که طی مقاله مزبور کودک 23 ماهه ای پس از شکستن یک کارتن محتوی لامپ های مهتابی در محوطه بازی دچار کاهش وزن و جوش پوست و خارش شدید شد.
وقتی لامپ مهتابی می شکند
اما اگر یکی از همین لامپ های مهتابی فشرده در منزل یا اتاق کارمان بشکند، چه اقدامی می توانیم بکنیم؟
کارشناسان مدیریت و حداقل رسانی زائدات پرخطر سازمان حفاظت محیط زیست توصیه می کنند: اول پنجره ها را باز کنید و بعد از منزل خارج شوید. تهویه سریع اتاق در اکثر مواقع چاره ساز است. همه افراد و حیوانات خانگی را از اتاق به مدت 15 دقیقه بیرون کنید و بگذارید هوای اتاق خارج شود. اگر در منزل از سیستم گرمایش مرکزی یا سیستم مرکب گرمایش و تهویه مطبوع استفاده می کنید و نمی خواهید این بخارات سمی مکیده شوند، حتما آن را خاموش کنید.
بعد از خارج شدن هوای اتاق، تکه های بزرگ تر حباب لامپ را که روی سطوح سخت ریخته را به وسیله تکه ای مقوا برداشته و برای برداشتن تکه هایی که روی فرش ها و سطوح نرم افتاده اند از دستکش استفاده کنید تا از تماس مستقیم اجتناب شود. برای جمع کردن خرده های باقی مانده هم از نوار چسب استفاده کنید؛ سپس روی سطوح سخت را با دستمال یا حوله ای مرطوب پاک کنید. حال کلیه مواد و دستمال ها را در کیسه ای پلاستیکی مطمئن و بدون درز یا ظرف شیشه ای با سرپوش فلزی جای دهید. البته ظروف شیشه ای در این باره خیلی بهتر جواب می دهد چون مشخص شده که کیسه های پلاستیکی عملا نمی توانند بخارات جیوه را در خود نگه دارند و در صورت استفاده حتما باید خارج از خانه گذاشته شوند. در ضمن باید از به کاربردن جاروبرقی یا جاروی دستی اجتناب کنید، زیرا موجب پخش شدن جیوه به سایر قسمت های خانه می شوند.
بازیافت به شیوه ای متفاوت
لامپ های مهتابی سالم نیز از بابت جابه جایی و کنار گذاشتن می توانند مایه دردسر شوند. در بسیاری مناطق انداختن لامپ های مهتابی به داخل زباله دان های عادی شهری غیرقانونی است،
چراکه نزدیک ترین امکانات بازیافت یا جمع آوری ممکن است مایل ها دورتر باشد. البته با وجود رواج برنامه های بازیافت، شماری از بطری ها و ظروف از محل های دفن زباله سر درآورده اند و ممکن است موجب ارائه نرخ های نسبتا پایینی برای بازیافت شوند.
با وجود گسترش فراگیر لامپ های مهتابی فشرده، متخصصان برق و روشنایی راهکارهای جدیدی را برای جایگزینی با آنها جستجو می کنند. یک روشنایی جایگزین عاری از جیوه ممکن است دیودهای نوری (LED) باشند که بسرعت هم در حال پیشرفت و توسعه است. این دیود های نیمه هادی که در اثر اعمال جریان نور منتشر می کنند، شاید امیدبخش ترین گزینه جایگزین فاقد جیوه به شمار روند؛ اما اگر بخواهیم از نظر اقتصادی سبک و سنگین کنیم، فعلا از بابت کارایی، رنگ و هزینه جایگاه مناسبی ندارند. با وجود حکمفرمایی درازمدت لامپ های مهتابی به نظر نمی رسد که کار یا تولید جیوه بتدریج متوقف شود. اتم ها و ملکول های فراوانی تحقیق و بررسی شده اند ولی هیچ چیزی همانند جیوه عملی و کارآمد پیدا نشده است.
اخطار جیوه: لامپ های فلوئورسنت (مهتابی) فشرده حاوی مقادیر بسیار کمی جیوه هستند و به هنگام شکستن باید مراقبت و توجه لازم اعمال شود.
اگر به دنبال فایل جامع در مورد سیم کشی و مانور دادن بر روی روشنایی تاسیسات الکتریکی هستید
اگر به دنبال منبع و جزوه یا کتابی پیرامون روشنایی و روش های متنوع برای روشنایی ساختمان هستید
حتما این فایل را مشاهده کنید.
کاربرد عملی رله های الکترونیکی در روشنایی ساختمان برای اطلاعات بیشتر کلیک کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *