تابلو برق

بررسی و تایید توانایی ایستادگی در برابر اتصال کوتاه در تابلو برق

آموزش تابلو برق نوشته سوم که عنوان آن به بررسی و تایید توانایی ایستادگی در برابر اتصال کوتاه در تابلو برق می پردازد که در سایت آموزش تابلو برق و تاسیسات الکتریکی به آن پرداخته شده است.
مدارهایی از تابلو برق که بررسی و تایید ایستادگی در برابر اتصال کوتاه لازم نمیباشد:
– برای تابلو برق هایی که جریان اسمی اتصال کوتاه محتمل آنها ازKVA  10بیشتر نمی باشد.
-برای تابلو برق هایی که به کمک وسایل محدود کننده جریان حفاظت شده و حداکثر جریان قطع حدی آنها از 15KV در قدرت اسمی آنها بیشتر نمی باشد.
– برای مدارهای کمکی تابلو برق هایی که برای اتصال به ترانسفورماتورهای با قدرت اسمی 10KVA یا کمتر و با ولتاژاسمی ثانویه که از1107کمتر نباشد و یابا قدرت اسمی 1/6KVAوبا ولتاژ ثانویه که کمتر از 1107نباشد پیش بینی شده وامپدانس اتصال کوتاه آنها نیز از 40%کمتر نباشد
– برای کلیه اجزای تابلو برق ها (شینه ها،مقره ها یا تکیه گاه های آنها،اتصالات به شینه ها،واحدهای ورودی وخروجی،وسایل قطع و وصل و غیره)که قبلا آزمونهای نوعی لازم را که برای شرایط تابلو برق معتبرند گذرانده باشند.
– یادآوری:مثال هایی برای وسایل قطع ووصل عبارتند از وسایلی که جریان اتصال کوتاه مشروط اسمی آنها با استاندارد ملی یا راه انداز موتورها که با وسایل حفاظت در برابراتصال کوتاه طبق استاندارد ملی هماهنگ شده باشند،مطابقت مینماید
در مواردی که هر یک از شرایط ویژه بهره برداری زیر وجود داشته باشد،باید شرایط مخصوص مربوط به هر یک برابر دستور العمل های مندرج در استاندارد IEC مربوط یا یکی از استانداردهای بین المللی مشابه رعایت شود.
موارد استفاده ای که در آن تغییرات دماو/یا تغییرات در فشار هوا چنان سریع است که امکان. ایجاد تجمع قطرات غیر عادی در داخل تابلو برق وجود داشته باشد.
آلودگی شدید هوا توسط گرد و غبار، دود ،ذرات خورنده یا رادیو اکتیو، بخارات یا نمک موجود باشد.
قرار گرفتن تابلو برق در معرض میدان های مغناطیسی یا الکتریکی قوی.
قرار گرفتن تابلو برق در معرض دماهای خیلی بالا مانند اشعه آفتاب،کوره ها و مانند آن.
قرار گرفتن تابلو برق در معرض حمله قارچها یا موجودات زنده کوچک.
نصب در محل هایی که خطر بروز حریق یا انفجار وجود داشته باشد.
قرار گرفتن تابلو برق در معرض ضربه یا لرزشهای شدید.
نصب تابلو برق به نحوی که تاثیری نامطلوب بر جریان مجاز حرارتی یا قدرت قطع اتصال کوتاه به وجود آید، مانند نصب تابلو برق در داخل تجهیزات و ماشین آلات یا در داخل دیوارها.
نصب در محیط هایی که دارای اغتشاش های EMC خارج از موارد زیر باشد:
محیط 1 : مواردی مانند تاسیسات خانگی،تجاری و صنایع سبک.
محیط 2 : مواردی مانند تاسیسات صنعتی سنگین یا بارهای خازنی که به طور متناوب قطع می شود.
بررسی و تایید توانایی ایستادگی در برابر اتصال کوتاه در تابلو برق می تواند بسیار مهم باشد چرا که اگر این جریان بیشتر از حد مورد نظر باشد ممکن است آسیبی جبران ناپذیری به تابلو وارد شود.
برای آشنایی بیشتر اینجا کلیک کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *