تابلو برق

تابلو برق دیزل ژنراتور

تابلو برق دیزل ژنراتور عنوان مطلبی است که در سایت آموزش تابلو برق قرار می گیرد.در این نوشته یک دید کلی نسبت به تابلو برق دیزل ژنراتور را نشان می دهد.
تابلو برق دیزل ژنراتور دستی و اتوماتیک (راه اندازی دستی و اتوماتیک کنترل دیزل ژنراتور)
سیستم نمای تابلو و طراحی آن به صورت ایستاده و درب از جلو می باشد. و از باکس تابلویی با رنگ آمیزی الکترو استاتیک کوره ای با سیستم تهویه می باشد. با توجه به قدرت ژنراتور و نحوه کنترل با ابعاد مختلف به صورت تک سلولی یا دو سلولی و…. ساخته می شود.
کار این تابلو کنترل (Control panel) نظارت بر تغذیه بار مصرفی توسط شبکه برق شهری یا ژنراتور است. به این صورت که به محض بروز اختلال یا قطعی در شبکه برق شهری مراحل زیر توسط این تابلو انجام می شود:
۱ـ فیدر اصلی برق شهر قطع شده.
۲ـ عمل استارت دیزل ژنراتور به صورت اتوماتیک و با تاخیر از پیش تعیین شده انجام می شود. در صورتی که دیزل روشن نشد ، این عمل سه مرحله تکرار می شود.
پس از روشن شدن موتور تابلو وظیفه کنترل مقادیری از جمله آب ، روغن، دینام، شارژر، ولتاٰژ خروجی ٰ ژنراتور را دارد. پس از اینکه ولتاٰژ و فرکانس دیزل ژنراتور از طرف تابلو تایید شد ،فیدر اصلی ژنراتور وصل می شود.
۳ـ زمانی که دیزل ژنراتور در حال کار می باشد (نبودن برق شهر)، در این زمان پس از وصل مجدد شبکه برق شهر فیدر ژنراتور قطع شده و فیدر شهر وصل می شود. در این لحظه دیزل تا زمان از پیش تایین شده روشن می ماند. این عمل که حالت کاری بدون بار ژنراتور می باشد باعث خنک شدن موتور شده و همچنین در قطعی های لحظه ای نیاز به استارت موتور می شود. این سه عمل انجام شده توسط تابلو را چنج اور یا امرجنسی می گویند. در این تابلوها از انواع بردهای الکترونیکی با برندهای مختلف استفاده می شود.
لوازم و قطعاتی که در تابلوهای امرجنسی استفاده می شود عبارت است از :
فیدرهای اصلی که می تواند کنتاکتور یا کلیدهای اتوماتیک موتوردار باشد(شهر،ژنراتور،مصرف)
رله های صنعتی که در مدار فرمان چنج استفاده می شود(استارت،خاموش کن و…)
برد الکترونیکی که چنج و استارت و کنترل دیزل را انجام می دهد.
شارژر که در لحظه خاموش بودن موتور عمل شارژ باطری را انجام می دهد.

شما می توانید برای سنکرون کردن ژنراتور با شبکه از طریق نقشه الکتریکال اینجا کلیک کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *