گوناگون از مهندسی برق

تفاوت PLC با کامپیوتر

تفاوت PLC با کامپیوتر
استفاده از کامپیوتر معمولی مستلزم آموزش های طولانی ،صرف وقت وهزینه های بسیار است . چناچه کمترل فرآیندی مورد نظر باشد استفاده ازکامپیوتر معمولی به مراتب پیچیده تر و دراغلب موارد عملا ناممکن می شود وعلاوه ناممکن میشود. علاوه برآن برای انطباق کامپیوتر با فرآیند موردنظر ،طراحی ،ساخت و یا لااقل بررسی وخرید تجهیزات خاص برای انطباق ،کاری طاقت فرسا است.
بسیاری از صنعتگران نیاز به کارگیری سیستم اتوماتیک را عملا احساس نموده و دریافته اند که تولید بدون به کارگیری اتوماسیون ، اقتصادی نیست .ازطرف دیگر ،صنعتگران آموزش های مبسوط به این شاخه از صنعت را درمحدوده وظایق خود نمی دانند.
PLC وسیله ای که درست به همین دلایل ساخته شده و اتوماسیون را با کمترین هزینه و به بهترین شکل ممکن دراختیار قرار می دهد . استفاده ازPLC بسیار ساده بوده ،نیاز به آموزش های مفصل ، طولانی وپرهزینه ندارد.
از آنجایی که این وسیله به منظور پاسخگویی به کاربردهای صنعتی طراحی شده است ، تمامی مسائل مربوط به آن حل شده ، هیچ مشکلی در راه استفاده ازآن وجود ندارد . طراحان خطوط تولید با بهره گیری از این وسیله ی قابل انعطاف به سرعت می توانند نیازمندیهای مصرف کنندگان خود را تامین ودراسرع وقت تواناییهای خود را با نیازمندیهای بازار هماهنگ نمایند .از شرکت های سازنده PLC می توان SIEMENS,AEG,ALLEN BRADLEY,OMRON,MITSUBISHI و… را نام برد.گرچه از عرضه ی PLC توسط سازندگان مختلف چند ده سالی می گذرد و درماشیت آلات و خطوط خریداری شده از خارج به وفور مشاهده میشود . استفاده از این وسیله ی قابل انعطاف توسط طراحان داخلی کمتربه چشم می خورد وازجمله عواملی که موجب تاخیر در بهره برداری از PLC توسط طراحان داخلی گردیده است عبارتند از:
1. ارتباط مشکل با منابع تامین کننده ی خارجی.
2. عدم دسترسی به اطلاعات سیستم ها .
3. عدم پشتیبانی موثز سازندگان از تجهیزات فروخته شده ی خود .
4. هزینه بالای تجهیزات خارجی .
5. هزینه بالای آموزش درخارج ازکشور.
کاربرد PLC درصنایع مختلف
امروزه کاربرد PLC درصنایع و پروسه های مختلف صنعتی به وفور مشاهده میشود. در زیر تعدادی از این کاربردها آورده شده است
· صنایع اتومبیل سازی شامل : عملیات سوراخ کاری اتوماتیک ،اتصال قطعات و همچنین تست فطعات وتجهیزات اتومبیل ،سیستن های رنگ پاش ، شکل دادن بدنه به وسیله ی پرس های اتوماتیک و ….
صنایع پلاستیک شامل : ماشین های ذوب و قالب گیری ترزیقی ،دمش هوا و سیستم های تولید و آنالیز پلاستیک و…
صنایع سنگین شامل : کوره های صنعتی،سیستم های کنترل دمای اتوماتیک ، وسایل و تجهیزاتی که درذوب آهن کاربرد دارد و…
صنایع شیمیایی شامل : سیستم ها خنک کننده دستگاه های ترکیب کننده ی مواد با نسبتهای متفاوت و..
صنایع غذایی شامل : سیستم ها سانتریفوژ ،سیستم های عصاره گیری وبسته بندی و…
صنایع ماشینی شامل : صنایع بسته بندی،صنایع چوب ،سیستم های سوراخ کاری ، سیستم های سوراخ کاری ، سیستم های اعلام خطر وهشداردهنده ، سیستم های استفاده شده در جوش فلزات و…
خدمات ساختمانی شامل :تکنولوژی بالابری(آسانسور)،کنترل هوا وتهویه مطبوع ،سیستم های روشنایی خودکار و…
سیستم های حمل ونقل شامل : جرثقیل ها ،سیستم های نوارنقاله ،تجهیزات حمل ونقل و…
صنایع تبدیل انرژی(برق،گازوآب)شامل :ایستگاهای تقویت فشارگاز،ایستگاههای تولید نیرو ،کنترل پمپ های کنترل آب ،سیستم های تصفیه ی آب و هوای صنعتی ،سیستم تصفیه وبازیافت گاز و…
برای دریافت نقشه تابلو PLC اینجا کلیک کنید.
برای دریافت جزوه اتوماسیون صنعتی اینجا کلیک کنید.
منبع: های تکنیک

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *