تابلو برق

زمان ورود خازن به مدار

در تابلو های بانک خازنی زمان ورود خازن به مدار یکی از مهمترین مواردی است که باید به آن توجه شود که در سایت آموزش تابلو برق به آن پرداخته شده است.
سوال دهم در یک تابلوی کنتاکتوری برای راه اندازی موتور و راه اندازی خازن اصلاح ضریب قدرت ،
آیا خازن و موتور همزمان راه اندازی وخاموش شوند؟ یا ابتدا موتور روشن سپس خازن وصل شود، ودر موقع خاموش کردن بحای همزمانی ابتدا خازن قطع سپس موتور خاموش شود ؟
علت چیست ؟؟از نظر حفاظت رله ها چطور؟ یعنی در مواقعی که موتور باید در طول روز به دفعات خاموش روشن شود، ( توان موتور بین 25 تا 100 کیلووات و  خازن pfc مناسب با آن)
پاسخ
این موضوع بستگی زیادی به شرایط شبکه دارد. در شبکه های فشار ضعیف چنانچه تابلو کنترل موتور مورد بحث و خازنهای اصلاح ضریب قدرت بخش مهمی از بار شبکه را تشکیل بدهند، از ورود خازن قبل از ورود بار راکتیو می باید خودداری شود، زیرا می تواند سبب خازنی شدن شدید شبکه و وقوع اضافه ولتاژ شود. همچنین احتمال تشدید هارمونیکی بین خازن و ترانسفورماتور وجود دارد که می تواند مشکل آفرین باشد. با اینحال در بعضی شبکه ها نظیر شبکه های فشار متوسط، خازنهایی که به همراهی الکتروموتورها بصورت انفرادی وارد مدار می شوند علاوه بر نقش تصحیح ضریب توان، نقش کمک به راه اندازی موتور را نیز بعهده دارند (بویژه در شبکه های ضعیف ظرفیت رزرو مناسب جهت راهاندازی موتورهای سنگین در دست نیست). در این حالت ورود همزمان موتور و خازن الزامی است تا بتوان توان راکتیو قابل توجه مورد نیاز موتور در زمان راهاندازی را تأمین نمود. در هر صورت شرایط شبکه در حالتهای مختلف می باید ارزیابی گردد.
ظاهراً خازن در طرح شما بصورت انفرادی برای موتور منظور شده است، اگر چنین باشد این خازن علاوه بر اصلاح ضریب قدرت بر بهبود شرایط راه انداز نیز موثر است. از نقطه نظر حفاظتهای منصوب روی فیدر نیز هر چه راه اندازی موتور راحت تر انجام شود، سیستم حفاظتی به میزان کمتری از شرایط راه اندازی موتور متأثر خواهد شد. خازنهای راه انداز بر اندازه و طول زمان راه اندازی موثرند.
برای آشنایی بیشتر با تابلو های بانک خازنی اینجا کلیک کنید.
برای آشنایی با رگولاتور خازنی اینجا کلیک کنید.
برای آشنایی با خازن های فشار قوی و متوسط اینجا کلیک کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *