تاسیسات الکتریکی

ضریب امنیت ورودی برق منازل

در سیستم زیر به بررسی امنیت ورودی برق را به منازل بررسی کنیم که در اینجا با عنوان ضریب امنیت ورودی برق منازل به بررسی آن می پردازیم.همانطور که می دانید برای انتقال انرژی الکتریکی برای منازل یا بار های کم مصرف از تیرهای چراغ برق استفاده می شود .این تیرهای برق برای خود مزایا و معایبی دارند که معایبش بیشتر از مزایای آن است ولی به دلایل اقتصادی نسبت به خط انتقال زیر زمینی یا کانال کشی که بار اقتصادی بیشتری را می طلبد در اولویت قرار دارد. در این مقاله سعی بر این است که از عیب های آن کاسته و انرژی سالم تری به مصرف کننده داده شود. در فصل تابستان که بر اثر گرما کشش طولی سیم های مسی بیشتر می شود سبب ازدیاد طول این هادی ها شده و افزایش طول باعث می شود که اتصال الکتریکی (اتصال کوتاه) در بین دو سیم (فاز با فاز، فاز با نول، و یا فاز با روشنایی معابر) ایجاد شود که البته اکثرا اتصال کوتاه ها در اثر برخورد دو فاز با یکدیگر است که سبب می شود مصارف خانگی در معرض اضافه ولتاژ یا جریان قرار گرفته و خسارات مالی فراوانی در مسیر این خط به عمل آید. لذا در این مقاله سعی بر این است که از این اضافه ولتاژ و جریان و تاثیر آن بر مارف خانگی کم کرد.
روند برق رسانی به مصارف خانگی

 آموزش تابلو برق

همانطوری که در شکل دیده می شود روندی را که برای انتقال انژی الکتریکی انجام می شود در سه مرحله است که به شرح این سه مورد خواهیم پرداخت:
نیروگاه (Generation)
در این قسمت تولید انژی الکتریکی صورت می گیرد این تولید می تواند به شکل های گوناگون صورت گیرد که در این میان می توان به نیروگاه های بخاری، نیروگاههای آبی، نیروگاههای گازی، نیروگاههای سیکل ترکیبی، نیروگاههای اتمی، نیروگاههای خورشیدی، نیروگاههای بادی، نیروگاههای پمپ ذخیره ای، نیروگاههای جذر و مدی دریا، نیروگاههای زمین گرمایی ( ژئوترمال) ، نیروگاههای موجی ( موج دریا)، نیروگاههای دیزلی، نیروگاههای مگینتوهیدرودینامیک، نیروگاههای بیوماس اشاره کرد که انرژی تولیدی هر کدام از نیروگاه ها متفاوت بوده  و با توجه به شرایط جغرافیایی ساخته می شوند. پس از تولید که معمولا ولتاژ های بالایی را تولید می کنند که این ولتاژ ها عبارتند از : 138،230،345،500،750 کیلو ولت. در زیر تصویری از نیروگاه را مشاهده می کنید.

تابلو برق

خط انتقال (Transmission)
ولتاژ تولیدی توسط نیروگاهها از طریق ترانسفور ماتور های قدرت به حد ولتاژ انتقال رسده و از طریق دکل ها به سمت پست روانه می شوند این پست های نیروگاهی ولتاژ را دریافت کرده و اقداماتی را از طریق ترانسفورماتور برای کاهش ولتاژ انجام می دهند و سپس از طریق باس بارها ولتاژ را به دکل های خط انتقال داده و به سوی مصرف کننده هدایت می شوند. مصرف کننده ها که به دو نوع هستند (صنعتی،خانگی) که نوع مصرف آنها نیز سه فاز و تکفاز می باشد که هر کدام را در داخل پست های کوچکتر جدا کرده و مصرف کننده ها تغذیه می شوند. در زیر تصویری از دکل های خط انتقال دیده می شود.

ضریب امنیت ورودی برق منازل

مصرف کننده (Distribution)
این قسمت به خط مصرف مشهور است و هدف نهایی خواهد بود.همانطور که قبلا ذکر شد مصرف کننده ها بر دو نوع هستند یا صنعتی هستند یا خانگی که البته در نوع صنعتی می توان به کارخانجات و کوچک که شامل تولیدی ها یا کارخانجات کوچک نیز هستند ولتاژی در حدود 13 تا 69 کیلو ولت را مصرف می کنند و مصرف کننده های کوچکتر که که به مصارف خانگی مشهور هستند ولتاژی در حدود 120 تا 240 ولت را خواستار هستند. در این توزیع باید حفاظت بیشتری صورت گیرد تا مصرف کننده بتواند انرژی سالم تری را دریافت کند.
با ذکر موارد بالا اصول کلی تولید،انتقال،مصرف واضح تر شد در اینجا هدف این مقاله بررسی انتقال در داخل شهر ها و استفاده مصارف خانگی از انرژی الکتریکی با ضریب امنیت بالا بوده تا مصرف کننده حداکثر امنیت را از لحاظ برخورداری از این انرژی را داشته باشد. در زیر تصویری از نوع مصرف را مشاهده می کنید.

2015-02-07_192840

انتقال ولتاژ برای مصارف داخل شهر:
شهرها معمولاً 10 درصد برق تولیدی را مصرف می کنند. فروشگاهها، خانه ها ،‌ هتلها، مساجد، بیمارستانها،‌ ادارات. از مهمترین مصارف در شهر ها می توان به :مصارف خانگی،روشنایی معابر،فضاهای تفریحی،اماکن تجاری،مساجد، فروشگاهها، خانه ها ،‌ هتلها، مساجد، بیمارستانها،‌ ادارات و… اشاره کرد که جزء مصارف ولتاژ کم شناخته می شوند و اهمیت بسزایی دارند. بعد از تولید،انتقال،مصرف که توسط پست های داخل شهر کنترل می شوند در داخل شهر پست های کوچکتر که با مکان های زرد رنگ مشخص می شود یا به پست های منطقه ای شناخته می شود یک منطقه ی خاصی از شهر را کنترل می کند و نیاز آنها را تامین می کند. از پست های 20 کیلو ولت ولتاژ را به این پست ها انتقال داده و توسط ترانسفورمتور کاهنده  ولتاژ را 4 کیلو ولت می رسانند و با توجه با نیاز مصارف خانگی از طریق سیم های تیر های برق ولتاژ را به 220 یا 240 ولت تبدیل کرده و به مصرف کننده خانگی تحویل داده می شود.
شبکه های هوایی برق داخل شهر معمولاً به دو صورت در سطح معابر و خیابان ها دیده می شوند:
1: شبکه های سیمی پنج سه یا دو سیمه ( عمودی ) با تیرهای 9 متری که از نوع فشار ضعیف ( سطح ولتاژ 400 ولت ) هستند و تا آنها را لمس نکنید دچار برق گرفتگی نخواهید شد.

2015-02-07_193042

2: شبکه های سه سیمه ( معمولاً بصورت افقی ) که با تیرهای 12 یا 14 متری هستند و فاصله سیم ها حدود 80 تا 90 سانت می باشد که از نوع فشار متوسط ) (سطح ولتاژ 20000 ولت )، که به دلیل داشتن میدان الکتریکی خطرناک اطراف خود ، بدون تماس مستقیم و در فاصله کمتر از 30 سانت شما دچار برق گرفتگی خواهید شد.

2015-02-07_192840

تقسیم ولتاژ از طریق تیر های برق:
تعداد سیم هایی که از این تیرها انتقال داده می شود معمولا 5 عدد می باشد که از این تعداد 3 عدد مربوط به فاز 1 عدد مربوط به سیم نول و 1 عدد دیگر نیز مربوط به روشنایی معابر می باشد که این سه سیم فاز در پائین روشنایی معابر در بالا و پس از آن سیم نول می باشد.در اثر گرما در فصل تابستان کشش طولی سیم های مسی زیاد شده سبب می شود که سیم ها حالت ارتجاعی پیدا کرده و به یکدیگر نزدیک شده و اتصال الکتریکی صورت گیرد که این اتصال موجب افزایش ولتاژ یا اضافه ولتاژ و اضافه جریان شده و از طریق کنتور ها به مصارف داخلی مانند یخچال،لباس شویی،و وسایل الکترونیکی مانند تلوزیون وارد شده و خسارت جدی به آنها وارد کند.البته خود مصارف خانگی از داخل حفاظت شده ولی از بیرون که منبع آنها محسوب می شود حفاظت چندانی وجود ندارد لذا هدف کلی این مقاله روشی برای افزایش حفاظت این نوع مصارف بوده تا بتوانند از ولتاژ سالم و بدون نویز استفاده کنند. در زیر یکی از تصاویر اشعاب گیری را که عامل 30 الی 50 درصد تلفات در توزیع برق ایران می شود مشاهده می کنید.

2015-02-07_193436

ساختار کلی حفاظت بیرونی:
شاید بار ها مشاهده کرده اید که از یک تیر چراغ برق انشعاب های زیادی گرفته شده است که این خود نوعی ضعف برای خط انتقال برق ایران به شمار می آید همچنین در صورت اتصالی خسارات فراوانی به این قسمت وارد خواهد آمد و موجب سوختن سیم ها خواهد شد همچنین ناگفته پیداست که موجب افزایش تلفات در شبکه توزیع شده تلفاتی که 30 الی 50 درصد مصرف سوخت برای تولید انرژی را شامل میشود یعنی حدود 30 الی 50 درصد و شاید بیشتر تلفات در اتصالات نامناسب و همچنین انشعاب های غیر مجاز باعث از بین رفتن سرمایه می شود. لذا با ایده ای باشد که بتوان از اینگونه موارد کاسته تلفات را کاهش داده و هم اینکه مصرف کننده به خوبی و با امنیت بالاتری تغذیه شود.
در اینجا تابلویی جهت این گونه انشعابات در نظر گرفته شده که از سیم ها انشعاب گرفته شده است. ساختار کلی آن بدین صورت خواهد بود که سیم ها از یک طرف وارده تابلو شده و از طرف دیگر خارج خواهند شد در داخل تابلو ترمینال هایی قرار خواهد گرفت که انشعابات را به فاز ها و نول وصل کرده برای اینکه تقارن در شبکه ایجاد شود باید انشعابات از سه فاز گرفته شود یعنی اگر سه مصرف کننده داشتیم هر کدام از یک فاز تغذیه شوند و سیم نول که در همه مشترک است فقط یک سیمه خواهد بود (به برق ایران وابسته است چون برق ایران ساختار مثلث- ستاره دارد.) قبل از ترمینال ها فیوز های 25 یا 30 آمپری قرار خواهد گرفت تا بتواند در صورت اضافه ولتاژ یا جریان برق را قطع کند.همچنین از سه عدد چراغ تابلو برای نشان دادن برق دار بودن سیم نیز استفاده خواهد شد.نحوه عملکرد تابلو بدین صورت خواهد بود که در صورت اتصالی بین دو سیم ( چون با افزایش جریان روبه رو خواهیم شد این افزایش سبب خواهد شد که مصرف کننده جریان زیادی متحمل شود) فیوزها عمل کرده و ورودی برق به منازل یا ساختمان ها را قطع کرده و پس از اینکه برق به حالت نرمال خود برگشت توسط تایمر مدار را وصل کرده تا جریان برق جاری شود. در شکل زیر ساختار اصلی تابلو نشان داده شده است.(بدون فرمان برای وصل تابلو برق).در تصویر زیر ضریب امنیت ورودی برق منازل را مشاهده می کنید.

2015-02-07_195447

۱ فکر در مورد “ ضریب امنیت ورودی برق منازل

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *