تابلو برق

قطعات مورد استفاده در تابلو برق

در این قسمت سعی خواهد شد مطالبی که به صورت عمومی منتشر شده در اختیار دوستان قرار گیرد.این مطالب در قسمت عمومی از تابلو برق قرار خواهد گرفت.
قطعات مورد استفاده در تابلو برق در حالت کلی به صورت زیر است.
شینه در تابلو برق فشار متوسط
شینه های مسی باید برابر استاندارد VDE 0201 یا BS EN 13601 و شینه های آلومینیومی برابر استاندارد VDE 0202 یا BS 2898 یا یکی از استانداردهای معتبر بین المللی مشابه باشد.
کلید قدرت در تابلو برق فشار متوسط
کلیدهای قدرت فشار متوسط که برای قطع و وصل جریان های متناوب اتصال کوتاه با ولتاژ های 1000 ولت و بیشتر به کار میرود باید مطابق جدیدترین اصلاحیه استاندارد IEC 62271-100 یا یکی از استانداردهای بین المللی مشابه طراحی، ساخته و مورد آزمون قرار گیرد.
ترانسفورماتور اندازه گیری جریان در تابلو برق
ترانسفورماتورهای جریان مورد استفاده در لوازم اندازه گیری و وسایل حفاظتی الکتریکی با فرکانس 15 تا 100 هرتز باید برابر آخرین اصلاحیه استاندارد IEC 60044-1 یا یکی از استانداردهای بین المللی مشابه طراحی، ساخته و مورد آزمون قرار گیرد.
ترانسفورماتور ولتاژ در تابلو برق فشار متوسط
ترانسفورماتورهای ولتاژمورد استفاده در لوازم اندازه گیری و وسایل حفاظتی با فرکانس 15 تا 100 هرتز باید برابر آخرین اصلاحیه استاندارد IEC 60186 یا یکی از استانداردهای بین المللی مشابه طراحی، ساخته و مورد آزمون قرار گیرد.
کلیدهای جدا کننده و کلیدهای زمین در تابلو برق فشار متوسط
کلیدهای جدا کننده (ایزولاتور) جریان متناوب و کلیدهای زمین که برای ولتاژ بیش از 1000 ولت و فرکانس تا 60 هرتز طراحی شده و در تاسیسات داخلی یا خارج از ساختمان مورد استفاده قرار می گیرد باید مطابق جدیدترین اصلاحیه استاندارد IEC 62271-102 یا مشابه آن طراحی، ساخته و مورد آزمون قرار گیرد.
الزامات اضافی کلیدهای جداکننده و زمین مورد استفاده در تابلو های قدرت و فرمان دارای پوشش (enclosed ) باید با مقررات مندرج در استاندارد های IEC 60298 و IEC 60466 و
IEC 60517 یا مشابه مطابقت نماید.
سایر لوازم و وسایل داخل تابلو برق
سایر لوازم و وسایل داخل تابلو مانند وسایل اندازه گیری، کلیدها و لامپ های نمایشگر، رله ها و غیره باید برابر استانداردهای کمیسیون بین المللی الکتروتکنیک (IEC ) یا یکی از استانداردهای بین المللی مشابه طراحی و ساخته و مورد آزمون قرار گیرد.قطعات مورد استفاده در تابلو برق به مثال های بالا ختم نمی شود ما در زیر جزوه ای برایتان در این زمینه تهیه کردیم که می توانید قطعات پر کاربرد که به صورت کلی و با توضیحات کامل در مورد قطعات مورد استفاده در تابلو برق اشاره شده است مورد ارزیابی قرار دهید جهت استفاده از قطعات مورد استفاده در تابلو برق به لینک زیر رجوع کنید.
جهت آشنایی بیشتر اینجا کلیک کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *