تابلو برق

ملاحظات فنی در تولید تابلو برق

اساسا ملاحظات فنی در تولید تابلو برق یکی از موارد مهمی است که باید در زمان مونتاژ , تست ,و تحویل به کارفرما مورد توجه قرار گیرد.واحد کنترل کیفیت در هر کارگاهی باید مواردی را کنترل کند که این موارد باید به تمام جنبه های تابلو برق مربوط باشد که در زیر مواردی خلاصه وار به آنها اشاره شده است.
1) دربهای تابلو برق باید با لولای گالوانیزه یا استیل بوده ودارای قفل باشدوقفل ها باید شبیه به هم انتخاب شده ویک کلید برای هر قفل موجود باشد و هر درب علاوه بر قفل دارای چفت نیز باشد.
2) درمواردی که تابلو برق برای استفاده در محیطهای با رطوبت و تغییر دمای زیاد در نظر گرفته شده باشد، باید اقدامات مناسبی با استفاده از تامین عبور هوا از داخل تابلو برق یا گرمکن برای جلوگیری از تعرق زیان آور در داخل تابلو برق به عمل آید.
3) لوازم داخل تابلو برق از قبیل کلید، کنتاکتور ، وسایل اندازه گیری ، فیوز ، رله ، واحد اعلام خطر وغیره باید به نحوی نصب شود که از نظر تعمیر و نگهداری و یا تعویض ، هریک از آن به سهولت در دسترس باشد.
4) وسایل اندازه گیری و چراغ های سیگنال واعلام خطر ، در صورتی که روی قسمت متحرک یا قابل برداشت تابلو برق نصب شده باشد کلیه سیم کشی های مربوط باید با کابل یا سیم قابل انعطاف انجام شود.
5) فواصل دستگاههایی که قسمتی از تابلو برق را تشکیل می دهد باید با فواصل داده شده در مشخصات مربوط به آن مطابقت داشته باشد. برای هادی های برق دار وترمینال ها( مانند شینه ها ، اتصالات بین دستگاههاو…) فواصل هوایی و فواصل خزشی با فواصل مربوط به دستگاهی که بلافاصله به آن وصل می باشد ، باید مطابقت داشته باشد.
6) کلیدها ، وسایل اندازه گیری و غیره که در تابلو برق ها نصب می شود باید دارای شماره راهنما بوده وشماره خطوط محلی که تغذیه می شود روی آن نوشته شود ، به علاوه اتصلات وسایل اندازه گیری وسیستمهای کنترل وخطوط خارجی باید در روی صفحه ترمینال علامت گذاری شده انجام گیرد.
7) کلیه سرسیم ها در ابتدا وانتهای داخل تابلو برق وهمچنین کابلها باید به منظور راهنمایی در تعمیرات بعدی طبق نقشه مربوط شماره گذاری شود.
8) ترمینالهایی که در تابلو برق برای اتصال هادی های مسی یا آلومینیومی در نظر گرفته می شود ، باید توسط سازنده مشخص شود.این گونه ترمینال ها باید به گونه ای ساخته شده باشد که اتصال هادی ها به آن با استفاده از پیچ یا بست و مانند آن امکان پذیر بوده و فشار تماسی لازم و متناسب با جریان نامی و استقامت اتصال کوتاه دستگاه و مدار را تامین نماید.
9) شماتیک تقسیم بندی کلیدها در تابلو برق بر حسب حداقل قدرت قطع کلید و جدول حداقل قدرت قطع مجاز کلیدهای فرعی نسبت به حداقل قدرت قطع کلید اصلی می باشد.
10) حداکثر ابعاد تابلو برق اصلی توزیع فشار ضعیف ، نوع ایستاده قابل دسترسی از جلو و قابل دسترسی از پشت به قرارزیر است :
تابلو برق قابل دسترسی از جلو تابلو برق قابل دسترسی از پشت
ارتفاع 220 سانتی متر ارتفاع 220 سانتی متر
عرض 90 سانتی متر عرض 90 سانتی متر
عمق 60 سانتی متر عمق 80 سانتی متر
در زیر لینک مطلبی جامع و مفید در مورد وظایف واحد کنترل کیفیت یا Q.C برای شما در نظر گرفته شده است که با داشتن این جزوه می توانید به تمامی مواردی که باید در ملاحظات فنی در تولید تابلو برق باید قید و اجرا شود پرداخته شده است.
جهت آشنایی بیشتر اینجا کلیک کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *