تابلو برق

نکات مهم در تابلو برق ساختمانی

در این پست از سایت آموزش تابلو برق نکات مهم و کلیدی در ساخت و مونتاژ و راه اندازی تابلو برق ساختمانی آورده شده است که امیدوارم مفید واقع شود.
از مواردی که باید در ساخت تابلو ها به انها توجه کرد.
در ساخت تابلو ها رعایت استانداردهای VDE,DIN آلمان و IEC ضروریست.
پس از ساخت تابلو ها نقشه های اجرا شده (AS-BULT) باید در دو نسخه تهیه و یکی از این نقشه ها تحویل کارفرما و دیگری به صورت جلد شده داخل کیسه مخصوص نقشه در داخل تابلو قرار گیرد.
اجناس به کار رفته در تابلو ها باید از مارک های تایید شده توسط دفتر فنی کارفرما باشد.
تابلو ها باید پس از ساخت در داخل کارخانه توسط کارشناس دفتر فنی کارفرما بازدید شود و پس از تایید و امضا سورتجلسه تایید کیفیت تابلو ها به محل کارگاه انتقال داده شود.
باید تابلو ساز موظف گردد پس از تایید کارشناس فنی کارفرما تابلو ها را در بسته بندی مناسب جهت حمل به نقاط مورد لزوم قرار دهد.
کارشناس کارفرما می تواند در زمان مناسب از ساخت تابلو ها بازدید به عمل آورد.
هیچگونه تغییری در نقشه و مشخصات فنی تابلو ها بدون هماهنگی کارشناس کارفرما مجاز نمی باشد.
حداقل درجه حفاظت تابلو ها برابر با IP30 و در صورتیکه تابلو برق در داخل موتور خانه نصب گردد حداقل برابر IP54 مطابق با استاندارد IEC529 خواهد بود.
تابلو های ایستاده سلولی باید به صورت سلولهای جداگانه ساخته شود و سپس به یکدیگر پیچ و مهره شوند.
طول, عرض و عمق تابلو ها باید از نظر فنی و زیبایی متناسب باشد.
حجم تابلو باید نسبت به اجناس به کار رفته در آن از نظر امکان سیر کولاسیون هوا مناسب باشد.
کلیه تابلو های بارانی باید دارای فریم جداگانه به عنوان پایه باشند که به بدنه تابلو پیچ و مهره گردد.
پروفیل ستون ها باید کامل بوده و دارای مقاومت لازم باشد.
سلول ها باید به صورت پیچ و مهره کامل باشند.
تابلو های ایستاده باید از ورق 2 میلیمتر روغنی و تابلو های دیواری از ورق روغنی 1.5 میلیمتر ساخته شوند.
کلیه تابلو باید پس از اسید شویی بصورت کوره ای رنگ آمیزی شود.
کلیه قطعات تابلو های ایستاده و خازنی باید بصورت پیچ و مهره ای باشند.
وجود سینی تجهیزات جداگانه برای تابلو های دیواری الزامی است.
جهت اتصال کابل های ورودی و خروجی می بایست ریل در نظر گرفته شود تا امکان اجرای بست کابل مهیا گردد.
جهت اتصال کابل ها به فیوز های مینیاتوری و کنتاکتور ها از ترمینال ریلی با سایز مناسب استفاده شود.
در تابلو های ایستاده فاصله وسط مقطع شینه ها باید به گونه ای محاسبه شود که در زمان بروز اتصال کوتاه باعث آسیب دیدن تابلو و بروز آتش سوزی نشود.
مقره ها بایستی قابلیت تحمل جریان مجاز اتصال کوتاه را داشته باشند.
سطح مقطع شینه ها از نظر جریان مجاز بر مبنای درجه حرارت محیط محاسبه و پس از تعیین سطح مقطع ضریب 1.2 اعمال گردد.
گوشه تابلو ها باید گونیا باشد.
در هیچ یک از تابلو ها نباید لولای یکسره استفاده شود لولا باید گالوانیزه و مقاوم در برابر رطوبت بوده و تعداد سایز آنها متناسب با ابعاد تابلو باشد و استفاده از لولای جوشی مجاز نیست.
رنگ شینه ها از نوع مخصوص بوده و تنها یک دست زده شود و مشخص کننده فاز ها مطابق با استاندارد VDE,DIN,IEC باشد.
قطعات اسکلت تابلو ها بایستی چربگیری و فسفات کاری و شستشو و سپس رنگ کوره ای اعمال شود.
در مناطق گرم و مرطوب و معتدل مرطوب برای آستر و رویه کلیه تابلو ها از رنگ اپوکسی استفاده شود.
ضخامت و نوع رنگ تابلو ها باید مطابق با استاندارد بوده و از نظر شکنندگی و سختی مقاومت کافی داشته باشد.
برای چراغ های سیگنال از فیوز مناسب استفاده شود. (در تابلو های تا 63 آمپر فیوز شیشه ای و در تابلو های از 63 آمپر به بالا فیوز فشنگی استفاده شود.)
سایز ترمینال های ورودی و خروجی با توجه به سایز کابل های نوشته شده در نقشه تک خطی تعیین گردد.
کلیه فیوز های بکس و کتابی از نوع ته فشنگ دار استفاده شود.
در ورودی و خروجی کابل ها به تابلو های روکار و ایستاده باید از گلند مناسب استفاده شود.
ابتدا و انتهای کلیه سیم ها و کابل ها باید بدون استثنا دارای شماره سیم باشد.
ترمینال ها باید دارای شماره سیم مخصوص خود را داشته و با شماره های روی نقشه دقیقا مطابقت داده شود.
ترمینال ها یا شمش نول و ارت باید در محل مناسب و با فاصله کافی از اجزاء تابلو نصب شده و مقدار خروجی های تعبیه شده برای این منظور می باید با مقدار خروجی های مشخص شده در نقشه مطابقت داده شود.
درب تابلو های دیواری و ایستاده با سیم مسی انعصاف پذیر به سیستم زمین اتصال زمین تابلو (شینه PE) اتصال داده شود.
در اتصال بدنه و غیره از واشر تخت گالوانیزه و واشر فنری مناسب استفاده گردد.
کلیه کابل ها و سیم های افشان دارای کابلشو یا سر سیم مرغوب باشد.
جهت سیم کشی با سیم های افشان و در داخل کانلهای مناسب نباید بیش از 60 درصد حجم کانال با سیم پر شود.
محل خروجی کلیه فیدرها بایستی با توجه به سطح مقطع کابل مربوطه در نقشه تک خطی در فاصله کافی از کف قرار داده شود به گونه ای که امکان سربندی مدار خروجی به راحتی فراهم گردد.زوایای خم شمشها بدون شکستگی و یا قوس مناسب اجرا شود.
هر تابلو باید دارای پلاک شناسایی به اندازه مناسب باشد.
مدار های فرمان و چراغ سیگنال باید دارای فیوز محافظ باشد.
جهت سیم هایی که در مجاورت لولا واقع می شوند باید از خرطومی فولادی مخصوص استفاده شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *