تابلو برق

کلید های MCB,MCCB,ACB

کلید مینیاتوری (فیوز) MCB
فیوز مینیاتوری یا کلید مینیاتوری Miniature Circuit Breaker تجهیزات الکتریکی خانگی و صنعتی را در برابر اتصال کوتاه و اضافه بار محافظت میکند.MCB,ACB,MCCB
ساختمان داخل این کلیدها ( فیوز ها ) شامل عملکرد بیمتالی برای حفاظت اضافه بار و عملکرد مغناطیسی جهت حفاظت از اتصال کوتاه است.
فیوز مینیاتوری از نظر کاربرد به تیپهای B روشنایی ، C موتوری ، D ترانسفورماتوری ، K قدرت ، Z بسیار حساس تقسیم بندی می گردد.
زمان قطع این تیپها به ترتیب ( از سریعترین ) عبارت است از : Z و B و C و D
 کلید کامپکت (MCCB)
بمنظور حفاظت از تاسیسات روشنایی ، برق صنعتی ، سیم ، کابل و ماشین آلات در برابر اضافه بار و اتصال کوتاه از کلید اتوماتیک استفاده می گردد . کلیدهای اتوماتیک به لحاظ بعضی از مزایا نسبت به فیوزها از قبیل قطع همزمان سه فاز ودر نتیجه جلوگیری از دو فاز شدن برق و سوختن موتورها ، قابل بهره برداری بودن بعد از هربار قطع کاربرد گسترده ای پیدا کرده اند
کلیدهای اتوماتیک شرکت اف اند جی با جریان نامی 20 الی 1600آمپر و با ابعاد متنوع و قدرت اتصال کوتاه تا 50 کیلوآمپر در دونوع ترمومگنتیگ و الکترونیکی تولید و عرضه می گردد.
کلیدهای اتوماتیک ترمومگنتیک دارای رله های مگنتیک و حرارتی می باشند که رله مگنتیک عمل قطع مدار در زمان اضافه جریان و رله حرارتی قطع مدار در زمان اضافه بار را بر عهده دارد و در کلیدهای اتوماتیک الکترونیکی اضافه بار و اضافه جریان توسط مدارهای الکترونیک کنترل و فرمان قطع به رهاساز کلید داده می شود. Iu جریان دایم ، نرم این کلیدها از160A تا 1600A است اما این کلیدها حداکثر تا 3200A ساخته می شوند. فریم این کلیدها با افزایش جریان نامی آنها بزرگ می شود. بطور مثال کلیدهای کمپکت ساخت شرکتABB،تیپ Isomax ان از 125A تا 3200A ساخته می شود.
ACB  (کلید هوایی)
که به صورت سه پل یا تک پل ساخته می شود که نوع سه پل دارای سه فاز و نوع چهار پل دارای ترمینال نول نیز می باشد .مهترین مساله در ACB این است که این کلید از دو قسمت قدرت و الکترونیک تشکیل شده است که قسمت الکترونیک آن از ساختار میکروپروسسوری تبعیت می کندو دارای تنظیمات و ساختار بسیار دقیقی می باشد کلیه خصوصیات شبکه اعم از : 3PH,N,PE,50Hz,380/220 V ,1600A ,31.5 KA/1SEC که قسمت آبی رنگ مربوط به ساختار شبکه و قسمت قرمز رنگ مربوط به ساختار کلید می باشد که به صورت مثال برای این نقشه آورده شده و باید در هر سه کلید با هم برابر باشند.در واقع باید هر سه کلید باید با هم از یک مدل انتخاب شوند. این کلیدها از انواع دیگری از کلیدهای اتوماتیک فشار ضعیف هستند که در آن آمپراژ بالا مورد استفاده قرارمی گیرند. حد بالای جریانی این کلیدها تا 6300 آمپر می باشد.Iu جریان دایم ، نرم این کلیدها از630 آمپر تا 16300 آمپر است مورد مصرف این کلیدها عمدتأ در ورودی تابلوها می باشد که هم جریان بالایی دارد و هم برقراری Selectivity کامل بین کلیدهای ورودی و کلیدهای خروجی که معمولأ از نوع کمپکت می باشند ضروری است کلیدهای هوایی دارای رله هایی که در داخل خود کلید جاسازی شده اند(Built-in) می باشد. ویژگی این رله ها خاصیت تاخیری یا Time Delay آنهاست که عنصر اصلی در تامین Selectivity از طریق صدور  فرمان قطع با تاخیر می باشند. (Selectivity همان پدیده تقدم قطع در خروجیها نسبت به ورودی هاست . به این معنی که اگر خطایی در یک فیدر خروجی رخ داد، ابتدا کلید خروجی قطع شود و تنها در صورت تداوم خطا روی مدار و عمل نکردن کلید خروجی، کلید ورودی با تاخیر کل تابلو را بی برق می کند. اهمیت این موضوع  در این است که در صورت وقوع خطا در یکی از خروجیها کل تابلو بی برق نشود.) یادآوری : استفاده از کلیدهای کمپکت در هر دو مدار خروجی و ورودی در تابلو حتی اگر کلید ورودی دو سایز بالاتر از بالاترین سایز کلید در خروجیها انتخاب شود، تنها در محدوده کوچکی از جریان اتصال کوتاه، Selectivity را تامین می کند و به هر حال Selectivity کامل بدست نمی دهد.
در پست های بعدی منتظر کاتالوگ های این سه کلید بعلاوه دژنکتور های قدرت نیز باشید.

۵ فکر در مورد “ کلید های MCB,MCCB,ACB

  1. ولی اله محمدی گفت:

    سایت خیلی عالیه

  2. حسن گفت:

    خلاصه و مفید

  3. حسن گفت:

    بسیار مفید و جالب بود لطفا در مورد کلید ACB به لحاظ تصویر و نوع کلید مثال بیشتری بیاورد و بنده را راهنمایی کنید ،

    1. آموزش تابلو برق گفت:

      با سلام
      در این ورژن از سایت مطلب جدید قرار نمی گیرد لطفا چند روزی صبر کنید
      با تشکر

  4. mo.a گفت:

    بسیار عالی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *