تابلو برق

بهره برداری عادی تابلو برق

در این پست از آموزش تابلو برق نوشته چهارم به موضوع شرایط بهره برداری عادی تابلو برق اشاره دارد که به صورت عادی چه شرایطی برای بهره برداری از تابلو برق نیاز است.
در مواردی که اجزای داخل تابلو برق مانند رله ها،دستگاهای اندازه گیری،تجهیزات الکترونیکی وغیره برای شرایط داده شده (مانند گرمایش یا تهویه ) طراحی نشده باشد ، باید اقدامات مناسبی برای حصول اطمینان نسبت به کار صحیح لوازم یاد شده به عمل آید.
در صورتی که تابلو برق ها در داخل ساختمان نصب میشود، دمای هوای محیط نباید از 40درجه سانتی گراد متجاوز بوده و میانگین آن نیز در 24ساعت نباید از 35درجه سانتی گرادبیشتر باشد.حداقل دمای محیط در این گونه موارد5-درجه سانتی گراد خواهد بود.
در مواردی که تابلو برق ها در فضای آزاد نصب شود،دمای محیط نباید از 40درجه سانتی گراد متجاوز بوده و میانگین آن نیز در 24 ساعت نباید از 35درجه سانتی گراد بیشتر باشد.حداقل دمای محیط برای مناطق معتدل 25-درجه سانتی گرد و برای مناطق بسیار سرد ویخبندان برابربا 50-درجه سانتی گراد خواهد بود.
شرایط جوی برای نصب تابلو برق در داخل ساختمان شامل تمیزی هوا و رطوبت نسبی آن میباشد.رطوبت نسبی در این گونه موارد باید در حداکثر دمای 40+درجه سانتی گراد از 50درصد نباشد،لیکن افزایش آن در دماهای پایین تر (مانند رطوبت 90درصد در دمای 20 درجه سانتی گراد) مجاز است.در مواردی که به علت تغییرات دما تجمع قطرات آب در داخل تابلو برق تشکیل میشود باید پیش بینی های لازم صورت گیرد.
در مواردی که نصب تابلو برق ها در فضای آزاد صورت میگیرد ، افزایش رطوبت نسبی تا100درصد در حداکثر دمای 25+درجه سانتی گراد مجاز خواهد بود.
تابلو برق های فشار ضعیف باید متناسب با درجه آلودگی محیط مورد مصرف طراحی شده و مورد بهره برداری قرار گیرد.
ارتفاع محل نصب تابلو برق از سطح دریا در شرایط عادی برابر استاندارد IEC60439 نباید از 2000متر متجاوز باشد.
یادآوری: برای تجهیزات الکترونیکی که در ارتفاع بالاتر از 1000متر از سطح دریا مورد استفاده قرار میگیرد،لازم است کاهش استقامت دی الکتریکی و اثر خنک کنندگی هوا در نظر گرفته شود.این گونه تجهیزات باید برابر توافق بین سازنده تابلو برق و استفاده کننده طراحی ،ساخته و مورد استفاده قرار گیرد.
تابلو برق های فرعی روشنایی :
در تابلو برق های فرعی روشنایی تک فاز و سه فاز ،کلید اصلی باید حتی الامکان از نوع گردان بوده،و برای محافظت در برابر اضافه بار و اتصال کوتاه نیز از فیوز فشنگی متناسب با ظرفیت کلید اصلی استفاده شود.
کلیه مدارهای خروجی،که برای روشنایی،پریزها،و غیره به کار میرود،باید حتما ترجیحا به وسیله کلیدهای مینیاتوری ،یا فیوز فشنگی با ظرفیت اسمی زیر محافظت گردد:
برای مدارهای زنگ اخبار و احضار حداکثر 4آمپر
برای مدارهای روشنایی حداقل 10آمپر
برای مدارهای پریزها حداقل 16آمپر
کلیه سیم کشی های داخل تابلو برق– ازکلیداصلی به فیوز اصلی ،واز فیوز اصلی به شینه توزیع،واز شینه توزیع به کلیدهای مینیاتوری یا فیوزها،واز کلییدهای مینیاتوری یا فیوزها به ترمینال-باید باسیم مسی تک لا(مفتولی)،با عایق حداقل 1000ولت و با سطح مقطع مناسب (حداکثر چهار آمپر برای هر میلی مترمربع سطح مقطع سیم)انجام شود.
فرم بندی سیم کشی های مزبور باید به نحوی انجام شود،که در صورت نیاز تعویض هر یک از سیم ها،بدون تداخل با کار سایر مدارها امکان پذیر بوده و یا،کلیه سیم کشی های داخلی در داخل کانال مخصوص ،از نوع نسوز انجام شود.
سطح مقطع ترمینال های مورد کاربرد باید باسطح مقطع هادی های داخلی تابلو برق یکسان باشدو به علاوه به هر ترمینال باید فقط یک هادی وصل شود و اتصال دو یا چندهادی به یک ترمینال تک سوراخ مجاز نمیباشد.بهره برداری عادی تابلو برق باید دارای شرایط و ظوابطی باشد که در زیر به دو نمونه از آنها اشاره شده است.
برای آشنایی بیشتر اینجا کلیک کنید و همچنین در مورد تست تابلو های فشار ضعیف و متوسط اینجا کلیک کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *