تاسیسات الکتریکی

طراحی سیستم زمین و اندازه گیری مقاومت زمین

در این پست از سایت آموزش تابلو برق دو فایل در مورد طراحی سیستم زمین و اندازه گیری مقاومت زمین که با عنوان طراحی سیستم زمین و اندازه گیری مقاومت زمین است در اختیار شما عزیزان قرار می گیرد.در ادامه می توانید دو فایل را دانلود کرده و مورد مطالعه قرار دهید.
لازم به ذکر است که جزوه اول به صورت فایل انگلیسی بوده و جزوه دوم به صورت فارسی بوده و با قیمت بسیار ناچیز در اختیار شما عزیزان قرار می گیرد.جزوه دوم در برخی سایت ها با قیمت 20 هزار تومان به فروش می رسد.
اندازه گیری مقاومت زمین
برای اندازه گیری مقاومت الکتریکی زمین باید با استفاده از یک منبع جریان ٫ جریانی را به زمین تزریق کنیم و این جریان در مسیرهای مختلفی در لایه های زمین به صورت شعاعی پخش میشود و گرادیان ولتاژی در زمین ایجاد میکند با اندازه گیری ولتاز و تقسیم آن بر جریان تزریق شده در واقع مقاومت را میتوانیم داشته باشیم و برای این کار از روشهای مختلفی استفاده میشود که یکی از این روشها ۶۲٪ می باشد .
روش ۶۲٪ برای اندازه گیری گراند
در این روش که معمولا بهترین و مطمئن ترین روش است با استفاده از دستگاه ارت سنج سه سیمه به این نحو عمل میکنیم که محل اتصال وسیم کوتاه سبز و با اس (E(Xبه عنوان نقطه ارسال جریان و اندازه گیری ولتاژ به صورت مشترک میباشد و انصال(S(Y که با رنگ آبی و طول متوسط است جهت اندازی گیری ولتاژ در میانه مسیر می باشد و محل اتصال آخر که به عنوان مسیر بسته شدن جریان می باشد و با علامت (H(Zو با رنگ قرمز و بیشترین طول می باشد .
اتصال E را به گراند اجرا شده وصل میکنیم معمولا طول سیم قرمز یا H 20 متر یا ۴۰ متر است و و سیم آبی را در فاصله ۶۲٪ این فاصله قرار میگیرد یعنی ۵/۱۲ متری یا ۲۵ متری قرار میگیرد.
جهت دانلود رایگان ایمیل خود را در کادر زیر وارد کنید
[freebiesub download=”http://cdn.persiangig.com/preview/OemLqNUifj/EARTHING.pdf”]
 طراحی سیستم زمین
هدف از گرد آوری این مقاله کمک به پیمانکاران جهت درک عمیق تر مفاهیم مربوط به سیستم های زمین و آشنائی با روشهای روز آمد و کار آمد این بخش از مهندسی برق است که گر چه در گذشته بی توجه با آن برخورد میشده ولی در وضعیت فعلی مملکت و حجم عظیم پروژه های صنعتی و پیشرفت فن آوری، جایگاه خودرا پیدا کرده و مطمئنآ در آینده هم بهتر از وضعیت فعلی خواهد بود.
در این مقاله سعی بر آن است تا با زبان ساده و تصاویر شماتیک ، مفهوم برای خواننده جابیفتد ، اما به علت دامنه وسیع موضوع و تعدد مباحث در مواردی که نیاز به توضیحات بیشتر میباشد به مراجع ضمیمه که به صورت فایل الکترونیکی در اختیار شما قرار داده شده است مراجعه فرمائید.
جهت دانلود  طراحی سیستم زمین کلیک کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *