گوناگون از مهندسی برق

پدیده جریان خزشی

خزش یا creepage یک جریان هدایتی کوچک بین دو هادی از طریق یک سطح واسطه است و معمولاً تا وقتی منجر به شکست عایقی نشود مشکل ساز نخواهد بود. اما کورونا پدیده ای الکترومغناطیسی مربوط به تخلیه الکتریکی درون یک گاز یونیزه شونده است که با نور و صدا همراه است. طبیعت جریانهای کورونا همان جریان جابجایی قابل مشاهده در خازنهای الکتریکی است و با جریانهای انتقالی ناشی از خزش متفاوت است.

CORONA: A luminous discharge due to the ionization of the gas surrounding a conductor caused by a voltage gradient exceeding a certain critical value. It does not greatly heat the conductor, and it is limited to the region surrounding the conductor. While corona is a low energy process, over long periods of time, it can degrade insulators, causing a system to fail due to dielectric breakdown.

CREEPAGE: Current flowing between two conductors along a surface that is in contact with both conductors. Generally this can be neglected up until the voltage where corona or flashover occurs.

به نظر می آید بین جزیان خزشی در سطح با جریان نشتی درون عایق که در دراز مدت منجر به شکست آن می شود باید تفاوت قائل شد.اولی هم مانند کرونا در محیط گازی ایجاد می شود ولی الودگی های سطحی عایق عبور آن را آسانتر می کند ولی دومی اکثرا در یک محیط جامد یا مایع ایجاد می شود پس بحث یونیزاسیون گاز در آن مطرح نیست.

پدیده جریان خزشی زمانی به وجود می آید که ما در سطح مقره های استفاده شده،کثیفی یا گردو غبار مشاهده کنیم،البته در محل هایی که مثل کارخانه های صنعتی ،یا سیمان که محل گردو غبار زیادتری هست،از این نوع زیاد میبینیم زمانی که یک گردو غبار بر روی مقره باشد،الکترون روی سطح هادی مسیر خود را می بندد،وبا حرکت بر روی مقره به نقطه ی زمین میرسد ومقداری جریان را به حدر میدهد،از طرفی زمانی که باران می آید،با گردو غبار مخلوط شده ومسیر جریان را بیشتر میکند البته این جریان کم می تواند باعث خوردگی مقره وآسیب به آن شود؛که برای رفع ان مقره ها را کندره کندره می سازند یا هر از چند گاهی آن مقره ها را تمیز میکنند.که این جریان خزشی کم نشود.البته پدیده کرونا بر اساس پرتاب الکترون در هوا وبرخورد با الکترون هوا،وانتقال انر‍‍ژی به هواست که همرا با نور وصدا است؛برای رفع کرونااز باندل کردن و کرونا گیر در پست ها استفاده می شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *